۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
اجرای تئاتر WOZA ALBERT در سووتو[1]

نمایشنامه سیاسی مشهور جهانی با عنوان "WOZA ALBERT!" پس از درخواست‌های زیاد در تئاتر سووتو اجرا می‌شود.

پس از یک نمایش موفق 12 روزه در تئاتر جوبورگ[2]، نمایشنامه سیاسی مشهور جهانی با عنوان "WOZA ALBERT!" از 8 تا 12 می در تئاتر سووتو اجرا می‌شود.

Woza Albert! که توسط پرسی متوا[3]، مبنگنی نگما[4] و بارنی سیمون[5] نوشته شده، یکی از پر جنب و جوش ترین نمونه‌های تئاتر طنز ضد آپارتاید آفریقای جنوبی است. این نمایشنامه‌ اثری عالی و همچنین یک ابزار عالی برای رشد مخاطب است و در عین حال به مدارس در برنامه درسی مدرسه کمک می‌کند.

نمایشنامه Woza Albert! در پرده‌های مختلف که وقایع داستان را نمایش می‌دهد، مبارزات آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید را به گونه‌ای تازه روایت می‌کند. این نمایش طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها را در آفریقای جنوبی در آغاز دهه 1980 بررسی می‌کند و به قوانین تصویبی که مانع از حرکت آزادانه سیاه پوستان آفریقای جنوبی در آن زمان می‌شد، حمله می‌کند. این نمایش از استعاره "مورنا[6] (عیسی)" استفاده می‌کند تا نشان دهد اگر او در دوران آپارتاید به آفریقای جنوبی بازگردد، چه اتفاقی می‌افتد. آیا او آن چه را که می‌دید، می‌پسندید؟ و اگر جنایات آن زمان را می دید، آیا او در برابر آنها کاری نمی‌کرد؟

جیمز انگکوبو[7]، مدیر هنری تئاتر شهر جوبورگ گفت: "پدیده‌ای که در سرتاسر جهان پیدا می‌کنید این است که چگونه ادبیات کلاسیک دائماً در مکان‌های نمادین گرامی داشته می‌شوند. Woza Albert با روایت آفریقای جنوبی در هم تنیده شده و نمایشی است که به دوره‌ای از کشور ما می‌پردازد که جنبه آموزشی برای طرفداران جوان دارد و با این حال، به طرفداران باتجربه یادآوری می‌کند که به انحطاط گذشته نگاه کنند و این که چگونه روایت کردن چنین داستان‌هایی باید برای آرزوهای آینده خوش‌یمن باشد.

این نمایشنامه‌ای است که آفریقای جنوبی را به صورت بین‌المللی روایت می‌کند. ضیافتی تمام عیار هم برای مخاطبان و هم برای بازیگران در تولید. تولانی[8] و همیلتون[9] نمونه‌هایی عالی هستند که در این اثر شاهد هنرنمایی آنها هستیم. اثری جاودانه که همچنین داستان ما و این که چگونه بازیگران ما استعداد شگفت انگیزی برای غوطه‌ور شدن در ایده ایفای شخصیت‌ها دارند را ارج می‌نهد."

این نمایش نمادین خاطرات فراموش نشدنی وقایعی را که در دوران آپارتاید رخ داده است را روایت می‌کند. این نمایشنامه به بررسی سبک اجرای دو نفره می پردازد که توسط "کهنه سربازان تئاتر" آفریقای جنوبی، دکتر مبونگنی نگما[10]، پرسی متوا[11] و بارنی سایمون[12] نوشته شده است.

وزا آلبرت! شامل بازیگران با استعداد برنده چند جایزه، مثل همیلتون دهلامینی[13] و ثولانی متشوونی[14] است. همیلتون هم در سینما و هم در تلویزیون توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. او در آثار متعددی از جمله: Isithembiso، Umlilo، Living Thokoza، Five Fingers for Marseilles، Diep City و The Head & the Load به ایفای نقش پرداخته است. ثولانی متشوونی که به صورت مشترک با همیلتون به روی صحنه می‌رود، برای اولین بار در نمایش های برنده چند جایزه مانند Isidingo، Hhayi Bo Mnakwethu، iNumber Number، Isibaya به روی صحنه رفت، و در حال حاضر او در یکی از محبوب ترین تله نوولاهای اجرا شده، با عنوان Gomora به ایفای نقش پرداخته است.

وزا آلبرت! از 08 تا 12 مه 2023 در تئاتر سووتو اجرا می‌شود. برای تهیه بلیط به این آدرس مراجعه کنید: https://www.sowetotheatre.com/woza-albert/.

https://www.newslink.co.za/woza-albert-moves-to-soweto/

 

[1] Soweto

[2] Joburg

[3] Percy Mtwa

[4] Mbongeni Ngema

[5] Barney Simon

[6] Morena

[7] James Ngcobo

[8] Thulani

[9] Hamilton

[10] Mbongeni Ngema

[11] Percy Mtwa

[12] Barney Simon

[13] Hamilton Dhlamini

[14] Thulani Mtshweni

کد خبر 15549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =